به افرادی که مسئول ارائه خدمات یا کالا به مشتریان هستند، فروشنده میگویند. این فروشندهها به انواع مختلفی تقسیم میشوند. شاید با شنیدن اسم فروشنده یاد فروشندههای مغازه افتاده باشید، اما فروشندگی به ۸ زیرشاخه تخصصی تقسیم میشود که هرکدام دنیای متفاوتی از دیگری دارند. حتی شاید بتوان گفت که مهمترین شغل در هر شرکتی یکی از همین ۸ تخصص زیر است چرا که اگر شرکتی فروش نداشته باشد، مدت زیادی نمیتواند دوام بیاورد و شکست خواهد خورد. شغلهایی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، هر کدام مباحث گستردهای دارند، اما در اینجا به صورت خلاصه به آنها اشاره میکنیم. نکته دیگری که وجود دارد این است هر فردی میتواند فروشنده باشد، اما برای رسیدن به شغلهای ذیل، نیاز به کسب مهارت و دانش است.
۱. مدیر/ نماینده فروش داخلی
در واقع وظیفه اصلی شخصی که در این جایگاه قرار میگیرد، حفظ روابط بین مشتری و کسب و کار است. نقطهی اصلی ارتباط مشتریان با شرکت یا کسب وکار، این افراد هستند. فردی که در این سمت قرار میگیرد باید بتواند مشتریان را حفظ کرده و آنها را به مشتری وفادار و دائمی تبدیل کند.
در چند سال اخیر، با توجه به رشد چشمگیر فضای آنلاین، کار این دسته از افراد هم به این فضا منتقل شده که هم کارآمدتر است و هم بهتر میتوان استراتژیهای بازاریابی را روی آن پیادهسازی کرد.
۲. مدیر/ نماینده فروش خارجی
شغل نماینده فروش خارجی به روشهای سنتی بیشتر مربوط است. مثلا بازاریابان حضوری در زیر مجموعههای این دسته قرار میگیرند. نماینده فروش خارجی به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط است و باید از توانایی مذاکره و قدرت قانع کردن طرف مقابل بهرهمند باشد.
۳. پشتیابی فروش
پشتیبانی فروش متشکل از یک تیم است که سرپرست پشتیبانی وظیفه مدیریت آن را بر عهده دارد. همانطور که از اسم این جایگاه شغلی پیداست، پشتیبانی از نمایندگان فروش و ارائه خدمات بعدی به مشتریان وظیفه اصلی این تیم است.
اگر تا کنون خرید آنلاین انجام داده باشید، احتمالا با این افراد برخورد داشتید. تیم پشتیبانی فروش معمولا به سوالات در مورد کالا یا خدمات قبل از فروش پاسخ میدهند. و بعد از انجام فروش برای رضایت بیشتر مشتریان، مسئول هماهنگیهای خدمات پس از فروش هستند. همچنین به برخی از تیمهای پشتیبانی فروش میتوان وظایفی مانند، بررسی مشتریان، ایجاد پروفایل مشتری، تحلیل دادهها و تحقیق درباره رفتار مشتریان را نیز اضافه کرد.
۴. خدمات مشتریان
بخش خدمات مشتریان بسیار به فروش داخلی مشابه است. افرادی که در خدمات مشتریان فعالیت میکنند وظیفه دارند که مطمئن شوند تمام نیازهای مشتری برطرف شده و تجربهی خوبی از خرید را داشته است. بعد از اطمینان از کسب رضایت مشتری، او احساس بهتری نسبت به کسب و کار و برند شما خواهد داشت و احتمال اینکه مجددا از شما خرید کند هم بیشتر خواهد شد.
۵. توسعه مشتریان
شخصی که این شغل را بر عهده دارد مسئول ایجاد تماسهای تجاری و مشتریان جدید برای شرکت است. وظیفهی دیگری که این فرد دارد، تحقیقات دربارهی بازار و کشف پتانسیل واقعی فروش شرکت است و همچنین مسئول ارزیابی فروش و پیشبینی نتایج آینده نیز خواهد بود.
۶. مدیر توسعه کسب وکار
نقش این مدیران در کسب و کار شما بسیار کلیدی و با ارزش است. این افراد میتواند کسب و کار شما را در مقیاس بزرگتری وارد بازار کنند تا شما به فروش بیشتری برسید و به افراد بیشتری بتوانید خدمات یا کالای خود را ارائه دهید. افرادی که در این سمت فعالیت میکنند باید دائم درحال فروش و ایجاد مشتریان جدید باشند.
۷. حسابداران
مسئولین مالی و حسابداران، بخشی از تیم فروش محسوب میشوند که وظیفهی مدیریت حسابها و دخل و خرج کسب و کار را دارند. شرکتی میتواند فروش بیشتری داشته باشد که حسابداران آن راهکارهای تازهای برای سود بیشتر و خرج کمتر پیدا کنند. نتیجه این کار هم تولید یا ارائه خدمات بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر خواهد بود.
۸. مشاوران فروش
مشاوران افرادی هستند که تجربه و دانش زیادی در یک موضوع خاص دارند و در آن بخش حرفهای محسوب میشوند. مشاوران تنها در زمینههای تخصصی مثل مدیریت، آموزش، حسابداری، منابع انسانی، بازاریابی، روابطعمومی، علوم، علوم و غیره با کسب و کارها کار میکنند.
به طور کلی میتوان گفت که دو نوع مشاور وجود دارد. نوع اول مشاورانی هستند که داخل سازمان یا شرکت شما استخدام میشوند و به فعالیت میپردازند. و نوع دوم مشاورانی هستند که در یک موضوع خاص چند ساعتی را به شما برای مشورت اختصاص میدهند و هزینه همان وقتی که برای شما گذاشتند را دریافت میکنند. اینکه به چه مشاوری برای کسب و کار خود نیاز دارید بستگی به خودتان دارد، اما اگر در فروش و بازاریابی خود مشکل دارید، حتما باید با یک مشاور مطرح کنید.
اما روش های فروش چه روش هایی هستند؟ کدام روش ها جزو روش های موفق به حساب می آیند؟ با ما همراه باشید تا در مقاله روش های مختلف فروش به این سوال پاسخ دهیم.