آشنایی با روش های مختلف فروش
آشنایی با روش های مختلف فروش

آشنایی با روش های مختلف فروش، برای فروش خدمات یا کالای خود به افراد از روش‌های متفاوت و گوناگونی می‌توانید استفاده کنید. اما برخی از روش‌های فروش هستند که امتحان خود را پس دادند و به عنوان روش‌هایی موفق برای فروش شناخته شده هستند. همانطور که می‌دانید با اضافه شدن فضای آنلاین و فروش غیرحضوری، نیازهای خریداران هم تغییر کرده است و روشی موفق است که بتواند خود را با این تغییرات به سرعت تطبیق دهد تا نیازهای خریدار را در کمترین زمان ممکن برطرف کند. شاید از خود سوال کنید که انواع روش‌های فروش دقیقا چیست و چه کاربردی دارد. به مطالعه ادامه دهید تا به پاسخ این سوال دست پیدا کنید.

۱. فروش تبادلی

همانطور که از اسم این روش پیداست، تکنیک فروش تبادلی به صورت مستقیم وارد عمل می‌شود و محصول یا خدمت خود را به مشتری عرضه می‌کند و به صورت مستقیم از مشتری می‌خواهد که جنس را خریداری کند. این روش، روشی قدیمی است که امروزه کاربرد بسیار کمی دارد نوعی ارتباط یک‌طرفه محسوب می‌شود که همین موضوع شانس تکرار فروش را کم می‌کند.

۲. فروش محصول محور

فروش محصول محور هم به نوعی شبیه روش قبل است با این تفاوت که در این روش، فروشنده سعی می‌کند ویژگی‌ها و مزایای جنس خود را بیشتر نمایان کند تا شما را برای خرید آن محصول یا خدمت قانع کند. این روش با اینکه یکی از روش‌های قدیمی فروش محسوب می‌شود، اما هنوز هم افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند و موفق هم هستند.

۳. فروش نیازها

یک فروشنده با استفاده از این تکنیک فروش، نیازهای مشتری را از طریق سوالات مختلف شناسایی و مشخص می‌کند. سپس یک راه‌حل برای آن نیازها ارائه می‌دهد تا مشتری را مجاب کند که برای برطرف کردن مشکل خود خرید را باید انجام دهد. این باعث ایجاد یک گفتمان بین فروشنده و مشتری می‌شود اما تجربه نشان داده که نمی‌تواند مشکلات خاصی را که مشتری ممکن است داشته باشد، حل کند.

۴. فروش مشاوره‌ای

این روش از فروش بر پایه‌ی اعتماد و ارتباط بین مشتری و فروشنده است. با استفاده از این روش، دیگر نیازی نیست که فقط روی محصول متمرکز شوید. چیزی که در این تکنیک اهمیت بیشتری دارد، ایجاد ارتباط با مشتری و جلب اعتماد اوست. در فروش مشاوره‌ای، خریدار شما را به دید یک مشاور می‌بیند و نه فروشنده. پس باید سعی کنید که در حد یک مشاور اطلاعات داشته باشید تا اعتماد مشتری را بهتر و بیشتر جلب کنید.

۵. دید کلی نسبت به فروش

تحقیقات زیادی ثابت کرده‌است که فروشندگانی که تجربه این نوع خاص از فروش را دارند، کارهای متفاوتی را با مشتریان خود انجام می‌دهند. مدلی برای فروش وجود دارد که باعث می‌شود تا دید بازتر و بهتری نسبت به فروش شرکت یا کسب و کار خود برای مشتریان ایجاد کنید.

این مدل در ۳ سطح ساده درست شده است که نتایج موفقی را هم به ارمغان ‌آورد.

سطح اول ایجاد ارتباط، در این سطح فروشنده‌ها باید سعی کنند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و از این طریق اطلاعاتی درباره مشتریان و نیازهای آن‌ها به دست آورند.

سطح دوم متقاعد کردن است، در آن فروشنده‌ها مشتریان خود را متقاعد می‌کنند که می‌توانند به حداکثر بازدهی با ریسک پایین‌تر دست یابند و به مشتریان تضمین می‌دهند که در بین رقبا انتخاب بهتری کردند.

سطح سوم از دید کلی نسبت به فروش، به عنوان مرحله همکاری شناخته می‌شود، که فروشنده‌ها ایده‌های جدید را به میز می‌آورند و مشتری را آماده‌ی انجام خریدهای بیشتر می‌کنند.

مهم است که تشخیص دهید که هر کدام از این روش‌های فروش جایگاه خود را دارند. اگر شما روش فروشی را که کاملا برای مشتری شما مناسب است، ادامه دهید، پس در موقعیت خوبی برای استفاده از روش خاص در مسیر درست و در زمان به موقع برای به دست آوردن نتایج مناسب برای شما و مشتری خواهید بود.

۶. فروش اجتماعی

دورانی که مدام تلفن شما زنگ می‌خورد و باید جواب می‌دادید تا ثبت سفارش کنند، تمام شده و امروزه با رونق فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به راحتی و با دردسر بسیار کمتر سفارش‌هایی که به شما می‌شود را ثبت کنید و انجام دهید.

پس از بررسی روش های مختلف فروش، نوبت به بررسی فرآیند فروش می رسد. مطلبی که در مقاله آشنایی با فرآیند و مراحل فروش به آن اشاره خواهیم کرد.