آشنایی با سه شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی ارزش طول عمر مشتری، هزینه جذب مشتری و نرخ تبدیل ترافیک به لید وب‌سایت، شاخص عملکرد بازاریابی به شما کمک می‌کند بدانید کدام KPI بازاریابی را ردیابی کنید. همچنین این‌که بتوانید مهم‌ترین مواردی که اهمیت اصلی را برای بازاریابان دارد، پیدا کنید و بر اساس آن‌ها استراتژی و سیاست‌های کمپین خود را بچینید. هرگز نمی‌توان یک فهرست جامع و کامل از KPI‌ها تدوین کرد اما در ادامه به معرفی بخشی از شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی می‌پردازیم.

ارزش طول عمر مشتری

CLV  یا Customer LifeTime Value به معنی ارزش طول عمر مشتری است. این شاخص یکی از مهم‌ترینKPI  های بازاریابی است زیرا که با کنترل این شاخص می‌توان فهمید چه مقدار هزینه و پول را حاضرید برای دریافت و جذب مشتری جدید، هزینه کنید. در واقع این ابزار قصد دارد سود خالص حاصل از تعامل با مشتری را برای سازمان محاسبه نماید. این معیارهای بازاریابی زمانی که کمپین‌ها و کانال‌های مختلف بازاریابی را مقایسه می‌کنید، برای شناسایی سودآورترین فعالیت‌های بازاریابی آنلاین و تعیین اینکه هزینه‌های بازاریابی شما، در آینده باید به کجا و سرمایه‌گذاری بر روی کدام بخش برود، واقعاً مفید است. هر چقدر سرمایه مشتری یک شرکت بالا باشد، می‌تواند قیمت بالاتری برای برند شخصی خود مطالبه کند. در بررسی‌های KPI  بازاریابی، هرچقدر CLV  بالاتر باشد در نهایت به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های بازاریابی ناکارآمد که در آن هزینه‌های بیشتری برای مشتری کردید و نتیجه‌ی مورد انتظار را نداشته است، شناسایی و حذف کنید.

هزینه جذب مشتری

 CAC) Customer Acquisition Cost) یا هزینه جذب مشتری، شاخص مهمی در کسب و کار است. هزینه‌ی جذب مشتری یک شرکت را می‌توان در تعریف مجموعه هزینه‌های انجام شده‌ی یک شرکت، برای فروش و بازاریابی به منظور جذب یک مشتری جدید در بازه‌ی مشخص بیان کرد.
مجموعه هزینه‌های فروش و بازاریابی شامل تمام برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی، کمپین‌ها، کمیسیون فروش، اضافه‌پرداختی‌ها و به‌طور کلی هر هزینه‌ای که در جذب یک سرنخ فروش جدید و تبدیل آن به مشتری تاثیر می‌گذارد، است. این کار نه تنها کمکی برای افزایش بازده و سود است، بلکه علامتی برای سلامت فروش، بازاریابی و برنامه‌های خدمات مشتری شرکت‌ها است. شرکت‌های موفق همواره به دنبال کاهش هزینه‌ی جذب مشتری جدید یا CAC  هستند.

نرخ تبدیل ترافیک به لید وب‌سایت

این شاخص بازاریابی به رابطه تعداد کل بازدیدکنندگان وب‌سایت و پیوند‌هایی که منجر به تبدیل مشتری و فروش خدمات و محصولات شده است اشاره می‌کند. بررسی شاخص عملکرد نرخ تبدیل ترافیک به لید وب‌سایت به ویژه در مشاغلی که از وب‌سایت خود به عنوان یک ابزار تجاری استفاده می‌کنند بسیار مهم و مفید است.
اگر نرخ تبدیل این معیار بیشتر از ۲ تا ۴ درصد باشد، یعنی استراتژی تولید محتوای شما موفق شده مشتریان بالقوه‌ای به سمت سایت جذب کند؛ نه اینکه صرفا با استفاده از مطالب محبوب، افرادی را به سمت سایت بکشاند که اصلا تبدیل به مشتری نمی‌شوند.
برای محاسبه‌ی نسبت نرخ تبدیل ترافیک به لید وب‌سایت، بایستی تعداد کل بازدیدکنندگان را بر تعداد لید‌های یک بازه‌ی زمانی خاص تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر شما ۱۰۰۰۰۰ بازدید کننده داشته باشید و ۵۰۰۰ هدایت به سمت خرید و فروش محصولات داشته باشید، نرخ تبدیل شما ۵٪ خواهد بود. هدف شاخص این است که تا حد ممکن نرخ تبدیل را افزایش داده و کمترین هزینه را برای هر لید حفظ کنید.