آشنایی با فرآیند و مراحل فروش، با ما همراه باشید تا شما را با مراحل و فرآیند فروش آشنا کنیم.
چشمانداز
چشمانداز، فرآیند منبعیابی محصول جدید و اولیه است که از طریق فرآیند فروش شروع به کار میکند. این بخش مهمی از فرآیند فروش و بخشی از گردش کار روزانه یا هفتگی نمایندگان فروش است.
چشمانداز ممکن است شامل تحقیقات آنلاین در مورد سایتهایی مانند LinkedIn یا سایت Quora باشد. همچنین ممکن است در کنفرانسها و یا رویدادهای صنعتی اتفاق بیفتد. علاوه بر این، شما میتوانید از مشتریان یا همکاران فعلی خود درخواست کنید تا برای آینده از سمت خود افرادی را معرفی کنند.
ارتباط و واجد شرایط بودن.
مرحله ارتباط فرآیند فروش شامل آغاز ارتباط نمایندگان فروش با مشتریان در مرحله اولیه است که منجر به جمعآوری اطلاعات میشود. بخش دوم این مرحله جمعآوری اطلاعات جدید است. فارغ از اینکه مشتری چه تصمیمی دارد، باید بتوانید اطلاعات خوبی از او به دست بیاورید تا در دفعات بعدی بتوانید پیشنهاد خرید مناسبتری برای او ارسال کنید.
تحقیقات
بعد از انجام مراحل بالا، نوبت تحقیق است، زمانی که نمایندگان فروش بیشتر در مورد هر چشمانداز و شرکت یاد میگیرند. این کار به نمایندگان اجازه میدهد که یک تجربه شخصی و مناسبتر ارائه کرده و احتمال بستن قرارداد را بهبود بخشند.
بخش کلیدی این مرحله درک چالشها و نیازها و ایجاد این احساس است که محصول یا سرویس شما چگونه میتواند کمک کند.
این قسمت ممکن است به یک نمایندهی فروش که بتواند با افراد دیگری که در بخشهای مختلف کار میکنند هم نیاز داشته باشد. برای صحبت با افراد دیگر در بخشهای مختلف برای به دست آوردن یک دیدگاه جامع از کسبوکار و اهداف آن نیاز داشته باشد. بسیاری از نمایندگان قدیمی میگویند که یک فروشنده خوب این شرکت را به عنوان یک کل بهتر از چشمانداز فردی که آنجا کار میکند درک میکند.
ارائه
این مرحله به طور معمول زمانی است که فروشنده شما یک ارائه رسمی یا نمایش محصول یا سرویس شما را برای مشتری خود انجام میدهد یا داده است.
ارائه محصولات بسیار وقتگیر است. بنابراین بهتر است که اگر چند نیرو برای فروش محصولات خود دارید، تنها برخی از آنها را در این بخش استفاده کنید. دلیل وقتگیر بودن آن هم، این است که حالا که مشتری به شما اطلاعات داده، منتظر است تا از شما درباره محصول اطلاعات بیشتری به دست آورد و محصول را ملموستر حس کنید.
هر ارائه باید متناسب با موارد استفاده خاص از مشتری و نقاط نیاز او باشد.
ایرادها و مشکلات
بعد از انتشار محصول و ارائه آن به مصرف کنندگان، باید آمادگی هرنوع اعتراض یا انتقاد از سوی مشتریان را داشته باشید. انتقاد و اعتراض بخشی از فرآیند فروش است که کمک میکند کیفیت بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهید. و در نهایت محصولی آماده کنید که باب میل مشتریان باشد.
پایان فروش
بعد از انجام مراحل بالا میتوان گفت که شما یک فرآیند موفق را برای فروش محصولات خود انجام دادید. بسته به اینکه شرکت شما به چه صورت و با چه نوع مشتریانی بیشتر کار میکند، باید نوع اتمام فروش خود را انتخاب کنید. مثلا اگر شرکتی هستید که مشتریان شما کسب و کارهای دیگر هستند، باید برای انجام و نهایی شدن فروش قراردادی تنظیم کنید.
ارتباط را حفظ کنید و به فروش خود ادامه دهید.
درست است که بعد از اتمام فروش و نهایی کردن قرارداد شما یک فرآیند موفقیتآمیز فروش را طی کردید، اما هنوز کار تمام نشده است و مرحلهی دیگری وجود دارد. شما باید برای افراد یا شرکتهایی که از شما خرید کردند، پیشنهادی داشته باشید که خرید بعدی را نیز حتما از شما انجام دهند.
سعی کنید در هنگام نهایی کردن خرید، شماره تلفن یا راهی برای حفظ ارتباط از مشتریان خود بگیرید تا بتوانید آنها را برای حراجها، فروشهای فوقالعاده و محصولات جدید مطلع کنید. حفظ ارتباط بعد از انجام خرید، به شما کمک میکند تا مشتریان وفادار بیشتری داشته باشید و این دقیقا همان چیزی است که هرشخص یا کسب و کاری در فروش به دنبال آن است.
با ما همراه باشید تا در مقاله اشتباه هایی که ممکن است در فروش مرتکب شویم به بررسی اشتباهاتی که ممکن است در فروش مرتکب شویم بپردازیم.