چرا ارزش طول عمر مشتری (CLV ) اهمیت دارد؟، این‌که شما به‌عنوان یک بازاریاب بتوانید برای افزایش درآمد یا اثبات ارزش محصولتان پیش‌بینی دقیقی داشته باشید، شدنی نیست. اما می‌توانید با صرف وقت، منبع و بودجه بیشتر، نگاهی ارزشمندتر به بازاریابی داشته باشید. ما سه دلیل برای ارزشمند بودن ارزش طول عمر مشتری را به شما می‌گوییم. با ما همراه باشید.

CLV یک  مسیر سریع‌تر برای افزایش درآمد از طریق جلب و نگهداری مشتری است.

بهترین راه برای به حداکثر رساندن ارزش عمر مشتری، سرمایه‌گذاری برای جذب و نگه داشتن بیشتر مشتری است. پس قطعا ارزش کل مشتری به‌عنوان راهی برای توجیه هزینه بیشتر خرید به تنهایی، کافی نیست.

مثلا اگر برای هر ۱% از خریدارانی که پس  از اولین مراجعه دوباره از برندتان استفاده می‌کند، درآمد شما تقریبا ۱۰% افزایش یابد، بنابراین اگر بیشتر از ۱۰% مشتریان فعلی خود را حفظ کنید، درآمد شما عملا دو برابر می‌شود. یا مثلا می‌توانید با روشی که باعث ۵% کاهش چانه‌زنی مشتری شود، سودآوری خود را تقریبا ۲۵% الی ۱۲۵% افزایش دهید. این روش‌ها اعجاب‌انگیز بودن سرمایه‌گذاری در ارزش طول عمر مشتری (CLV) را نشان می‌دهد.

روشی آسان برای انگیزه دادن به مشتری جهت خرید دوباره از شماست.

نه تنها استفاده از CLV سریع‌ترین روش برای افزایش درآمد است بلکه ساده‌ترین راه نیز است. اگرچه بازریابی تجارت الکترونیک کار پیچیده‌است است، اما فناوری آن‌را از لحاظ ظاهری قابل کنترل و کارآمد می‌کند. اگر شما از پلتفرمی استفاده می‌کنید که رفتار مشتریان را به‌صورت فعال تحت نظر دارید می‌توانید به راحتی ببینید که ارزش طول عمر مشتری چگونه تاثیر بیشتری بر تلاش‌های بازاریابی شما می‌گذارد.

در تجارت الکترونیک احتمال فروش به مشتری فعلی حدود ۶۰ تا ۷۰% است. اما احتمال فروش به یک مشتری جدید بین ۵ تا ۲۰% است. علاوه‌براین، مشتریانی که بعد از خرید اول دوباره به برند شما مراجعه می‌کنند ۶۷% بیشتر از مشتریانی که برای بار اول مراجعه می‌کنند، خرید می‌کنند. دانستن این‌که تمرکز بیشتر بر روی مشتریانی که دوباره به برند شما مراجعه می‌کنند، نسبت به کسانی‌که برای یک‌بار از برند شما استفاده می‌کنند و به سراغ برند دیگری می‌روند، مسیر متمرکز شدن بر استراتژی کسب‌وکارتان را به‌طور واضحی به سمت CLV می برد.

این روشی سودآور در جهت کسب درآمد بیشتر و جلب وفاداری مشتری است.

ممکن است نام اصل پارتو به‌گوش شما خورده باشد که فرض آن بر این است: ۸۰% درآمد ناشی شما از ۲۰% مشتریانتان است. بدیهی است که این تمرکز روی وفادارترین مشتریانتان باعث افزایش طول عمر مشتری می‌شود.

وقتی CLV برند تجاری خود را محاسبه می‌کنید، مشاهده و تقسیم‌بندی بالاترین ارزش طول عمر مشتریانتان آسان‌تر است و به شما این امکان را می‌دهد تا آن‌ها را با کمپین‌های ویژه برای افزایش وفاداری و هزینه کلی آن‌ها هدف‌گذاری کنید. چرا شما نباید فقط با افزایش ۵% وفاداری مشتریانتان، میانگین سود خود را برای هر مشتری به ۲۵ تا ۹۵% افزایش دهید؟

حال این سوال مطرح می شود، چگونه ارزش طول عمر مشتری (CLV) را افزایش دهیم؟ با ما همراه باشید تا در مقاله ای با همین عنوان به این پرسش پاسخ دهیم.