شاخص کلیدی علمکرد (KPI) بازاریابی چیست و چرا در برنامه بازاریابی به KPI  نیاز داریم؟، شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی همیشه بخش مهمی از سیاست‌ها و برقراری ارتباط با مشتری است. این شاخص‌ها به کمک شما می‌آیند تا بتوانید درک درستی از استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود داشته باشید. برای رفع نواقص و کاستی‌ها اقدام کنید و در راه تقویت نقاط مثبت برنامه‌ریزی بیشتری کنید. تا زمانی که شما اهداف، خواسته‌ها و انتظارات خود را به شکل عددی و در قالب شاخص کلیدی KPI بازاریابی قرار ندهید و نسنجید، موفقیت چندانی در پیاده‌سازی برنامه‌های خود نخواهید داشت. چه تعریف درست و کاملی می‌توان از شاخص عملکرد ارائه کرد؟ هنگام هدف‌گذاری کدام یک از شاخص‌های اصلی KPI می‌تواند به دریافت نتیجه‌ی مثبت‌ شما از هدف‌های مشخص شده کمک کند؟ همه‌ی این‌ها سوال‌هایی است که می‌تواند در هنگام بازاریابی برای شما وجود داشته باشد. ما در این مقاله کوشیده‌ایم پاسخی برای سوال‌های شما ارائه کنیم.

شاخص کلیدی علمکرد (KPI) بازاریابی چیست؟

KPI مخفف عبارت Key Performance Indicator  به معنای شاخص کلیدی عملکرد و نوعی متغیر قابل اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد چگونه یک شرکت به اهداف کلیدی کسب‌وکار خود رسیده است. شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی معیارهای خاص و عددی انواع بازاریابی بازاریابی خدمات و … هستند که برای ارزیابی میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی و سنجش پشرفت آن، در رسیدن به یک هدف مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین پس از برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی بازاریابی، مرحله‌ی نهایی، سنجش و بررسی نتیجه‌ها است. این اقدامات کمّی و اندازه‌گیری KPI بازاریابی می‌تواند به شما امکان اثربخشی و عملی کردن استراتژی‌های خود را در طول دراز مدت بدهد.
امروزه انتخاب معیارهای مناسب برای استراتژی بازاریابی، اساس بازاریابی عملکرد مدرن را کنترل می‌کند. این KPI ها قابلیت‌های تجزیه و تحلیل، بهینه‌سازی و نظارت در قلب هر توسعه سودآور و پایدار را ممکن می‌سازد. هیچ‌کس نمی‌خواهد از فعالیت بازاریابی که پول و سرمایه‌ی شرکت را از بین می‌برد و منجر شکست تجارت می‌شود، حمایت می‌کند. ردیابیKPIهای بازاریابی شرکت شما را قادر به تنطیم استراتژی‌های درست و بودجه‌های مختلف می‌کند. اکنون که دانستیم شاخص عملکرد چیست و چه مفهومی دارد؛ این سوال پیش خواهد آمد که چرا در برنامه بازاریابی به KPI نیاز داریم؟ این شاخص کلیدی چه کمکی به ما می‌کند و اشتباه در بررسی آن‌ها، چه حاصلی را خواهد داشت؟ برای بررسی بیشتر به سراغ بخش بعد می‌رویم.

چرا در برنامه بازاریابی به KPI  نیاز داریم؟

طبیعتا بدون اندازه‌گیری درست و دقیق نمی‌توانید بفهمید عملکرد شما تا چه اندازه موثر بوده و کجا درست پیش رفته‌اید. در چه مواردی اشتباه کرده‌اید و آن نتیجه‌ی دلخواه برای تجارت شما حاصل نشده است. انتخاب KPI بازاریابی کارآمد مطابق با تجارت شما ضروری است. در واقع ردیابی KPI‌های اشتباه، نتایج عملی و درستی را به همراه نخواهد داشت و باعث اتلاف وقت زیادی خواهد شد. به همین دلایل است که نیاز شما به بررسی شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی، می‌تواند یک اصل مهم در بررسی‌ و استراتژی‌های شرکت باشد اما شاخص‌ کلیدی بازاریابی در چه مواردی تعریف می‌شود؟ اصلی‌ترین مورد این شاخص‌ها چیست؟ برای دریافت این پاسخ‌ها همراه ما در ادامه‌ی مطلب باشید.